حضور اسطوره های ادبی خارجی در شعر معاصر فارسی
نویسندگان
چکیده
ادبیات و فرهنگ کشورِ ما جایگاه ویژه ای را به اسطوره ها، اعم از اسطوره های کهن و نو، اختصاص داده است. علیرغم گستردگی اسطوره های ایرانی، ادبیات معاصر این سرزمین شاهد حضور چشمگیر اسطوره های بیگانه و نشأت گرفته از ادبیات خارجی، اعم از شرق و غرب بوده است. در این مقاله، پژوهندگان کوشیده اند تا با بهره گیری از نظرات پیر برونل که رویکرد نوینی را در عرصة نقد اسطوره شناختی ارائه کرده است، به اهمیت نقش و جایگاه اسطوره های غیر ایرانی در متون شعر و ادب فارسی بپردازند. همچنین، تلاش شده تا با استفاده از اصطلاح اسطورة ادبی به نقل از فیلیپ سلیه، هم به اسطوره های ادبی ایرانی به جا مانده از نسل های پیشین و هم اسطوره های ادبی نوپدید – که در ادبیات خارجی ریشه دارند – اشاره شود و میزان نفوذ آن ها در ادبیات فارسی مورد بررسی قرار گیرد. نتیجة این مطالعات ما را از اهمیت نفوذ و سیطرة اسطوره های بیگانه در ادبیات سدة اخیر کشورمان آگاه کرده و جایگاه ناچیز اسطوره های ایرانی در عرصة شعر معاصر را آشکار می سازد که این اثرپذیری به رغم برخورداری ایران از مجموعة کم نظیری از اساطیر، انجام پذیرفته است، هر چند ورود عناصر بیگانه می تواند برای ادبیات غنای بیشتری فراهم آورد و یا موجب از دست رفتن هویت و اصالت آن گردد.
منابع مشابه
حضور اسطورههای ادبی خارجی در شعر معاصر فارسی
ادبیات و فرهنگ کشورِ ما جایگاه ویژهای را به اسطورهها، اعم از اسطورههای کهن و نو، اختصاص داده است. علیرغم گستردگی اسطورههای ایرانی، ادبیات معاصر این سرزمین شاهد حضور چشمگیر اسطورههای بیگانه و نشأت گرفته از ادبیات خارجی، اعم از شرق و غرب بوده است. در این مقاله، پژوهندگان کوشیدهاند تا با بهرهگیری از نظرات پیر برونل که رویکرد نوینی را در عرصة نقد اسطورهشناختی ارائه کرده است، به اهمیت نقش و ج...
متن کاملاسطوره در شعر شعراى تموزى معاصر عرب
این مقاله میزان تأثیر اسطوره و بن مایه هاى آن را در اشعار سه شاعر معاصر عرب: بدرشاکر سیّاب، أدونیس، و عبدالوهاب بیاتى بررسی مى کند. اطلاق نام شاعران تموزى برآنها، به واسطه کثرت استفاده از اساطیر، به ویژه اسطوره ى "تموز" است. این شاعران بر اثر تحولات موجود در جامعه عرب آن روزگار و استعمارگرى دول اروپایى و در نتیجه احساس غربت و پوچى و فرار از واقعیت به دنیاى تازه در دامان میراث کهن پناه مى برند. ...
متن کاملسیری در گلچین های شعر معاصر فارسی
از دلخوشیها و سرگرمیهای همیشگی مردم ایران که عموماً اهل هنر و ادب هستند جمع آوری و گلچین اشعار شاعران و ترتیب سفینه های شعر از قدیمیترین زمان تاکنون بوده است. ایرانیان به واسطه دارا بودن ذوق طبیعی و استعداد سرشار در شعر و شاعری همواره علاقه مند و دلبسته سخن منظوم بوده اند و آنچه را می خواسته اند و آرزو داشته اند از دریچه چشم شاعر و سخن زرین او دیده و شنیده اند و کعبه آمال خود را در شعر خلاصه کرد...
متن کاملبازگشت ادبی در شعر فارسی افغانستان
نهضت بازگشت ادبی در نیمه دوم قرن دوازدهم به همّت و اشارت شاعرانی از قبیل مشتاق (ف 1165ق) و شعله اصفهانی (ف1160ق) پدید آمد. انگیزه بنیانگذاران نهضت بازگشت، احیای شعر فارسی و نجات دادن آن از انحطاط و ابتذال سبک هندی بود . با این همه، پیشنهاد سخنوران اصفهان تنها در ایران مورد استقبال واقع شد و در سایر حوزههای زبان و ادبیات فارسی نظیر هند، افغانستان و سرزمینهای فرارود اقبالی نیافت؛ امّا حرکتی شبیه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش ادبیات معاصر جهانناشر: دانشگاه تهران
ISSN 0188-1026
دوره 16
شماره 61 2011
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023